top of page


PARAGRAF
  בלוג אירוח על עולם בהשתנות מתמדת

בלוג אירוח בעריכת נעם מנלה

סרנדיפיטי - גילוי מקרי



394 מלים העידן הרשתי מזמן לנו הפתעות. אנחנו מחפשים ולא יודעים מה. משוטטים, גולשים, מגלים עוד ועוד עולמות. נמשכים אל הלא נודע. העולם הקדם-רשתי היה ברובו תכליתי וידוע מראש. עבודה קבועה, ירידה לסופר לקנות מצרכים, נפגשים עם חבר לשמוע מה שלומו ובערב העברנו ערוץ בטלוויזיה וחיפשנו תכניות או קראנו עיתון. כמות האינטראקציות האנושיות היתה קטנה יחסית ואיתן כמות צירופי המקרים וההפתעות האפשריות. חיינו היו שטופי ודאות בסך הכל.

”סרנדיפיטי” משמעותה גילוי מקרי. מילה שמקורה באגדה מהמאה ה-18 על שלושה נסיכים מסרי-לנקה (שנקראה סרנדיפ) אשר גילו תגליות מבלי שתרו אחריהן. אם תרצו, 'אתינות' בעברית, על שם שאול שהלך לחפש את האתונות ומצא את המלוכה. מונח מסתורי זה - במובן הכי בסיסי, ברמת הפשט - אומר 'לגלות משהו טוב מבלי שחיפשנו אותו'. העידן הנוכחי הוא עידן הפריחה של הסרנדיפיטי. הרשת והטכנולוגיה מייצרים לנו אינסוף של אפשרויות חדשות ומפתיעות. אם נתבונן סביבנו נגלה (מבלי שחיפשנו) שהסרנדיפיטי כל הזמן סביבנו. אנחנו מוקפים הזדמנויות אקראיות למציאת ערך חיובי. השאלה היא האם אנחנו ערים להן?

העידן הרשתי ורשת האינטרנט בפרט ביססו את השיטה על רעיון הסרנדיפיטיות. הגולש יחפש נעלים וימצא נופש בחו"ל, יעשה לייק למישהו ויקבל אותו בפיד באופן קבוע וזה יפתח לו צוהר לעולם שלא הכיר, כתבה תוליך לכתבה שתוליך לכתבה ומי יודע מה נמצא שם. העניין הוא שכאן לא הקוסמוס יוצר סרנדיפיטי אלא אלגוריתמים מתוחכמים. לנו נוצרת אשליה שהנה בחיפוש אחר Y גילינו במקרה אוצר אחר. לא מעט עסקים קטנים בחו"ל אימצו להם את השם, אולי מתוך תקווה שלקוחות ייכנסו וירכשו הפתעות.

בעולם החדש מדברים על שהייה בעמימות, עולם של אי-וודאות וחשיבה רשתית. אם נאמץ לנו את רעיון הסרנדיפיטי ככלי לחיים נגלה שמגיעים למקומות נפלאים (כמאמר הספר של דוקטור סוס). לדעת לא לדעת, להיפתח להזדמנויות אקראיות ולייצר מהם ערך. לחבק את חוסר התכליתיות של פגישה ואפילו ליצור אותה. אנו זקוקים לנוכחות ערה ושקטה שלא בוחלת במקומות עמומים (גם אם הם לעיתים קבוצות בפייסבוק).

כשאנשים נשאלים על רגעים משמעותיים בחייהם, בדרך כלל יהיו אלו אותם הפתעות ואירועים לא מתוכננים. אם זה בטיול או במסגרת עבודה, פריצות הדרך המפתיעות נולדות ברגעי סרנדיפיטי, קולומבוס שגילה את אמריקה, גילוי הפניצילין ואפילו המצאת פתקיות דבקיות ה-memo הידועות. לאחרונה החלטתי לפתוח קבוצת פייסבוק שעוסקת בנושא, תוך זמן קצר היא הגיעה ל-250 חברים. כמות הסיפורים, האינטראקציות, האפשרויות של חברי הקבוצה לייצר גילוי מקרי של אנשים ורעיונות צמחה באחת. לי זה קרה מיד, צירפתי את נעם מנלה, המייסד והעורך של ״פרגרף״, לקבוצה ומיד הוא הזמין אותי לכתוב פרגרף בנושא. מעניין לאן זה יתגלגל מכאן.

אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק סרנדיפיטי אסנת מירון בצלאל - מרשתת בחיים ומנהלת את תחום התהודה בארגון מעוז.

961 views0 comments
bottom of page