top of page


PARAGRAF
  בלוג אירוח על עולם בהשתנות מתמדת

בלוג אירוח בעריכת נעם מנלה

מי הזיז את הדירוג שלי?



377 מלים

הרחק מעיני הציבור הרחב התנהל בסוף השבוע האחרון קרב מרתק בין שני סוגים של בריונות רשתית - אשר מעלה את השאלה: מי הבריון המסוכן יותר? רקע קצר: זירת הדירוג כזירת קרבות רחוב "פפר" (Pepper) הינה אפליקציה מקוונת מבית בנק לאומי, אשר משיק אותה בימים אלה בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל. כמקובל באפליקציות בחנויות אלו, הן מלוות בתצוגה של מספר ההורדות + דירוג שביעות הרצון של המשתמשים + חוות דעת טקסטואליות.

סיבוב ראשון: ההמון הזועם מתפרץ לזירה לזירה "טכנית" זו התפרצו בסוף השבוע מאות גולשים שרובם נקראו כנראה לדגל ע"י ברק כהן, מוביל מחאת "באים לבנקאים" - אשר ניצלו את ההזדמנות כדי להוריד את דירוג האפליקציה ולרשום מסרים בגנות הבנק ואופן פעולתו. התוצאה: קרוב ל- 1,000 כניסות אשר הורידו את דירוג האפליקציה מ- 4.0 ל-1.8 בצירוף מאות התייחסויות שליליות.


סיבוב שני: "האח הגדול" מוחק כמעט את הכל אלא שכאן הגיע לפתע המפנה בעלילה - כאשר במוצ"ש בלילה "עודכנה" לפתע סקירת האפליקציה במתחם "גוגל פליי" באופן בו נמחקו באורח פלא קרוב ל- 800 דירוגים (רובם המכריע שליליים...) כך שדירוג האפליקציה שב וחזר להיות גבוה.


סיכום ביניים: מי מסוכן יותר? ניתן כמובן להביע אי נחת מהשימוש אותו עושה הציבור (בהובלת "באים לבנקאים") בזירה "טכנית" לביטוי למאבק חברתי כנגד המותג ובעליו, אך לפחות לטעמי מדאיגות הרבה יותר ההשלכות של "הסיבוב השני" - שמשמעותן כניסה ישירה לקרבי "המנוע" של מערכת הדירוג של "גוגל פליי". מי איפשר כניסה זו, ומי "טיפל" והסיר מתוכה דירוגים ותגובות? מה שמעלה שאלות קשות עוד יותר: 1. האם מערכות הדירוג של "גוגל פליי" ודומותיה אכן משקפות באופן אותנטי את "דירוג המשתמשים" או שגם הן חלק מתעשיית "הפייק" התוקפת אותנו מכל עבר? 2. באיזה אופן מתנהלת בפועל התערבות זו? למי יש הרשאה או יכולת להיכנס למנוע של מערכת הדירוג ולמחוק ממנה תגובות (ואולי גם להוסיף פיקטיביות)? 3. מה רמת השקיפות של יכולת התערבות זו ומהם הקריטריונים ליישומה?

ובחזרה לשאלת מיליארד הדולר - מי מסוכן יותר? האם ההמון אשר מנצל פרצה "טכנולוגית" כדי לבטא את דעותיו (תהיינה אשר תהיינה, לא זו הפואנטה כאן), או שמא "בעלי הכוח" אשר מפעילים "אלימות כחוק" (הגדרה כוללת לצעדים המתבצעים לכאורה כחוק אך אלימים באופיים)?

יש להניח כי אנשי הבנק נושמים לרווחה עם הסרת "המתקפה" וניקוי השטח מהמגיבים הזועמים, אך כדאי לשים לב לכך שעצם המהלך מהווה תחמושת מצויינת לאנשי "באים לבנקאים" - אשר הצליחו להוכיח בשידור ישיר את אופן פעולתו הכוחני (שלא לומר האלים) של הבנק ואנשיו.

המלצת הבית: המתינו לסיבוב הבא. עידן בכור - יועץ, מרצה ומלווה תהליכי חדשנות


9 views0 comments
bottom of page