top of page


PARAGRAF
  בלוג אירוח על עולם בהשתנות מתמדת

בלוג אירוח בעריכת נעם מנלה

לוח וגיר וווטסאפ



גזים - צילום ועיבוד תמונה מהנייד נ. בת 11

463 מלים נראה כי מערכת החינוך אינה מותאמת לקצב ההתפתחות ולחשיפתם היומיומית של ילדים לטכנולוגיות ולתכנים הקיימים מסביבם ברשת בזמינות גבוהה, מצד שני, הנתונים מצביעים על כך שכל ילד עשירי סובל מלקויות למידה. ריטאלין הפכה לתרופת פלא. במקום לשנות את תוכניות הלימודים מנסים לשנות את המוח של התלמידים. מצב הזוי. כבר ברור שילדינו טכנולוגיים יותר, רגילים לספוג כמויות מידע עצומות והיכולת שלהם לנוע בעולם טובה יותר משלנו. אז למה אנחנו מנסים לאלף אותם לעולם שהיה ולא לעולם שנמצא ויהיה? הפער בין המערכת לצרכנים שלה הפך בלתי נסבל. אחת התוצאות של הפער הזה הוא טשטוש הסמכות של המבוגרים, הנמצאים לא פעם בעמדת נחיתות אל מול הילדים, הדורשים ממשרד החינוך להתקדם לעבר עולמם. הפער הזה אינו גזרה משמים. ניתן וצריך לסגור אותו. לגשר עליו. זה מתחיל בהבנה והפנמה כי על הילדים לפגוש את הידע הנדרש דרך שפה וטכנולוגיה המעניקות להם אינספור אפשרויות של לימוד עצמי תוך שיתוף פעולה בקבוצות, הנובע מתחומי עניין משותפים.

עולם החינוך עדיין תקוע ברובו בתפיסה שהטכנולוגיה באה להחליף את הכלים המסורתיים בבחינת עולם ישן נחריבה (ספרים, מחברות, לוח וגיר) אבל למעשה הטכנולוגיה היא בסך הכל עוד שכבת לימוד חווייתית והכרחית. על הלמידה היום להתקיים גם דרך הכלים המסורתיים וגם דרך רשת האינטרנט המכילה בתוכה את כל האלמנטים החינוכיים החשובים במקביל לרכישת הידע. בלתי ניתן לייצר הדרה של אחד התחומים כרגע.

החינוך הרשתי, בו אני עוסקת, מעניק לתלמיד חוויה רבת פנים, התנסות חברתית, עמידה בפני דילמות ומציאת פתרונות מידיים תוך יצירת אמון ושיתופי פעולה, אמפטיה לחשיבה של ילדים אחרים, הגשת עזרה הדדית והסתייעות באחרים במקרה הצורך. אני מנהלת כיום כ-500 קבוצות ווטסאפ של ילדים, במגוון נושאים. זה מאפשר לי להיות נוכחת בחיים שלהם. אני צופה ביחסים המתנהלים בין חברי הקבוצה, חווה את הקשיים של כל ילד בזמן אמת, רואה הסלמה או שיפור, יכולה לסייע במיומנויות כתיבה ועוד. כל תהליך הלמידה מתועד – השיחות, התצפיות, תהליכי הלמידה וכו' על מנת להפיק לקחים ולהשתפר.


(״פה עשיתי עריכה דרך אפליקציה, בשביל להקטין ולעקם את התמונה, ואז נראה שכוס שופכת לאותה כוס בזוית אחרת״ - ענבר, בן 11 - שיעור בפרספקטיבה)

לימוד דרך החינוך הרשתי מפתח לא רק את כישורי הידע, אלא אף הבנה עמוקה יותר והתנסות עם טבעו של הילד, עוזר לבניית האישיות הסקרנית והחברתית שלו, להעלאת הביטחון העצמי, הצבת יעדים ועמידה בהם. העולם היום מגיע לילדים ללא פילטרים אם נרצה או לא. אם אנחנו לא שם בשבילם אנחנו מפקירים אותם. אם אתה לא שם אתה לא קיים. באחת הקבוצות שעוסקות בציור, פגשה ילדה בת 12 תנוחה משונה שראתה בסרט פורנו. קבלו הצצה לתחילת התכתובת שלה עם הקבוצה.


כשאתם שם, אתם יכולים לתווך לילדים את המידע, להסביר ולתת כלים להבנת המציאות המורכבת והמניפולטיבית כמו במקרה זה. לשמחתי, כיום אנחנו רואים יותר ויותר יוזמות פרטניות של מורים המנסים לקחת את המערכת קדימה. הרכבת כבר יצאה מהתחנה. אתם מוזמנים להצטרף למסע שלי ולעלות בתחנה הנקראת ״חינוך רשתי״ בפייסבוק טל פרי - חינוך רשתי


110 views0 comments
bottom of page