top of page


PARAGRAF
  בלוג אירוח על עולם בהשתנות מתמדת

בלוג אירוח בעריכת נעם מנלה

מג׳ט-לג לנט-לג


פרק ראשון בסדרה: 781 מלים


זמן האדמה, זמן המכונה וזמן הרשת

בשנת 1993, לאריק שמידט, כיום יו"ר גוגל, ואז עדיין מנכ"ל חברת סאן שפיתחה שרתים והמציאה את שפת הג'אווה, היתה התגלות. התגלות זו זיכתה אותו בהון אישי של 6 מיליארד דולר. התגלות זו קשורה למושג זמן חדש לחלוטין ולהתכווצותה של ההיסטוריה. התגלות זו נתמכת בשבועות האחרונים על ידי תגליות חדשות בתחום הרשתות הנוירולוגיות והגנטיות. את ההתגלות הוא ביטא באי.מייל לעתידן ג'ורג' גילדר.

שמידט כתב לגילדר: "כשהרשת תהיה יותר מהירה מהמחשב, המחשב יתאדה וייבלע בתוך הרשת". מעסיקיו אז בסאן לא הבינו על מה הוא מדבר וחשבו שכסף יש רק בתוכנות ובחומרה. אבל שמידט התעקש וכתב: "לא מזה יבוא הכסף הגדול, אלא מרשתות ומשליטה במידע הזורם ברשתות". מדהים, אבל באותה שנה

גם לינוס טרובלדס שלח את האי.מייל שחולל את תנועת הקוד הפתוח מהלינוקס ועד הוויקיפדיה. באותה שנה סיים טים ברנרס לי לבנות את הווב ובאותה שנה אנדריסן סיים לפתח את הדפדפן הראשון המוזאיק שהפך אחר כך ל"נטסקייפ נביגטור".

שמידט גילה קצב זמן חדש לחלוטין, קצב הרשת. עד עכשיו האנושות חיתה במקצבי זמן שונים בהתאם לסוגי טכנולוגיה שונים:

1. לפני טכנולוגיות הכתב והחקלאות האנושות חייתה עשרות אלפי שנים בקצב הזמן הפרימיטיבי של תרבויות בעל פה, שחיו מכלכלה מזדמנת של מרעה ולקט וציד.

2. לפני טכנולוגיית הדפוס והתעשייה האנושות חייתה אלפי שנים בקצב הזמן המסורתי של תרבויות כתב פפירוס וקלף, שחיו מכלכלה חקלאית מאורגנת סביב נהרות כמו הנילוס והגנגס.

3. לפני טכנולוגיית המחשב וכלכלת המידע האנושות חייתה מאות שנים בקצב הזמן המודרני של תרבויות דפוס, שחיו מכלכלה תעשייתית של מפעלים ומשרדים. בקצב הזמן המודרני.

4. לפני טכנולוגיית הרשת וכלכלת היצירתיות האנושות חייתה עשרות שנים בקצב הזמן העל-מודרני של תרבויות מחשב שחיו מכלכלת חומרה ותוכנה.

5. עכשיו אנו נכנסים למקצב זמן הרשת שהוא פוסט-מודרני. זהו זמן השונה מכל סוגי הזמן שידענו עד כה. ייתכן אפילו שאנו חוזרים אל מקצב הזמן הפרימיטיבי.

הטכנולוגיה מכווצת את הזמן

יש לנו כאן תופעה מצמררת: כל מהפכה טכנולוגית מכווצת את הזמן פי עשר! זוהי התכווצות אקספוננציאלית. האם המהפכות הבאות יתרחשו תוך ימים או שעות? או אולי תוך שניות? האם האדם בכלל מסוגל לקלוט מקצבי זמן כה מהירים?

זה מוביל אותנו למושג הסינגולריות שבפיסיקה פירושו שחוקי הפיסיקה קורסים כשמגיעים לסדרי גודל אקספוננציאליים מבחינת הקוטן התת-אטומי. אולם בפסיכולוגיה ובסוציולוגיה ובקבלת החלטות, מושג הסינגולריות פירושו שההרגלים הפסיכולוגיים והחברתיים שלנו קורסים כשמגיעים להאצה כה מהירה של הזמן.

האדם המודרני חי בהרגשה שהעמים הפרימיטיביים חסרי הכתב חיים ללא זמן ושהעמים המסורתיים חסרי הדפוס חיים בקצב חיים מאוד איטי לטוב ולרע, ללא שינוי ורענון וללא לחץ ומהירות.

האדם המודרני לעומת המסורתי

האדם המודרני נוסע במכונית מהירה במקום בגמל איטי. האדם המודרני מתעדכן ב"חדשות" המתחלפות כל יום בעיתון או כל חצי שעה ברדיו, בעוד שהאדם המסורתי קורא את אותה תפילה כל בוקר. בחמש מאות השנים האחרונות, מהפכת הדפוס ומהפכת המכונה התעשייתית, האיצו מאוד את קצב חייו של האדם המודרני ביחס לאדם הפרימיטיבי-האנאלפביתי רועה הצאן וביחס לאדם המסורתי החקלאי של תרבות כתב היד.

המושג זמן הוא תלוי טכנולוגיה. האם טכנולוגיית האינטרנט האיצה את הזמן עוד יותר מהמכונית והעיתון? התשובה החד משמעית היא כן! כיצד זה קורה? למה אנו חוזרים אל הזמן הפרימיטיבי? זאת משום שזמן הרשת הוא הזמן האורגאני. זהו הזמן של המוח ורשת העצבים, של הלב ורשת כלי הדם, של המחשב הנבלע ברשת ושל היחיד הנבלע בשבט.

ג'ט לג, נט לג

כל מי שחזר מאמריקה מכיר את שיבוש הזמן הקרוי ג'ט לג. מהו ג'ט לג? ג'ט לג נובע מהטכנולוגיה הסילונית היוצרת פער של מספר שעות בין הזמן הממשי והמודע (עכשיו צהריים בישראל) לבין הזמן הביולוגי והתת מודע (עכשיו אני נרדם על ההגה באמצע הצהריים).

נט לג הוא גם שיבוש זמן, אך אינו נובע מטכנולוגיית הסילון אלא מהטכנולוגיה האינטרנטית. זהו שיבוש עמוק הרבה יותר, שכן הנט לג יוצר פער של שנים ואפילו של עשרות שנים בין הזמן הממשי (זמן של שינויים מהירים בכל מוסדות החברה ובמרכיבים הנפשיים שלנו) לבין הזמן של ההרגלים שלנו.

רוב ההורים רוצים שהילדים שלהם ילמדו בבית ספר כמו שבו הם למדו לפני דור, או 30 שנה. זוהי דוגמה של נט לג. שכן מהפכת האינטרנט והמחשב, שינתה את כל צורות העבודה, במידה כזו שבית הספר כבר אינו מהווה מכינה טובה לחיי הבוגר. הורינו רצו שנעבוד בבית חרושת או בבית משרדים שבו דופקים כרטיס מ-8 עד 4, אבל המצליחנים של היום ותעסוקות העתיד, כבר לא דופקים כרטיס מ-8 עד 4, אלא עוברים לעבודה בפרויקטים לפי תפוקה שיכולה להיעשות בכל זמן ובכל מקום.

רוב בני החמישים-שישים של היום חושבים שעוד מעט הם יצאו לפנסיה ו"יעבירו את הזמן" בבית אבות לעשר עד עשרים שנה. זוהי עוד דוגמה של נט לג, משום שהם מתכננים את עתידם לאור השלכה מהעבר המוכר אל העתיד שנמצא כבר כאן, אך הוא עדיין לא מוכר ובמקרים רבים גם אם הוא מוכר, פוחדים ממנו. שכן בגלל התגליות בתחום הגנום, הם יחיו כמאה שנה. מה הם יעשו 35 שנה מגיל 65 והלאה? אם יהיו כל כך הרבה פנסיונרים מי אמר שקרנות הפנסיה לא יפשטו את הרגל ולא יוכלו לשלם להם?


10 views0 comments
bottom of page