top of page


PARAGRAF
  בלוג אירוח על עולם בהשתנות מתמדת

בלוג אירוח בעריכת נעם מנלה

הסוציולופים - על פוקו ותורת היחסות של השפיות

Updated: May 10, 2020

מאת: אופיר צ׳רניאק שיר שוורץ, נעם מנלה

״הסוציולופים״ -הסוציולוגים והפילוסופים הקלאסיים שהכי רלוונטיים לעידן הטכנולוגי/דיגיטלי, פרק 6.


מישל פוקו - ״אני פותח חלונות איפה שיש קירות״



מישל פוקו 1984-1926 היה מהסוג של הפילוסוף-סלב (בדומה לסארטר) שלהרצאות שלו הגיעו אלפי אנשים. ״אחד מאנשי הרוח הצרפתים המשפיעים ביותר במדעי הרוח והחברה מאז שנות השישים של המאה העשרים״ (ויקיפדיה).

חלק א׳ יחסיות המוסר – בתחילת המאה ה- 20 פרסם אלברט איינשטיין את תורת היחסות הפרטית והצית את דמיון העולם עם הטענה שהזמן יחסי ואינו עומד בפני עצמו. כמה עשרות שנים מאוחר יותר, מושפע מהרעיון, הוסיף פוקו לרשימת הדברים היחסיים גם את הנורמליות אל מול השגעון. אלו על פי פוקו ברובם אינם מוחלטים אלא תוצר נגזר של תהליך מעגלי שבו הנורמלי וה״משוגע״ ניזונים ומזינים זה את זה. הם תוצר של הכוחות השולטים בכל רגע נתון בתודעה החברתית או במילה אחרת בתקופתו- הממסד.

השיגעון בהוויתו הוא חתרני, הוא מאתגר את הסדר הקיים, הוא צועק שהמלך הוא עירום ובעצם היותו לעומתי גורם לסדר השולט להתלכד ולצאת כנגדו בכל העוצמה. המדרון החלקלק של הגדרת הטירוף. ב-1968 למשל הומוסקסואליות הוגדרה כסטייה מינית על ידי הממסד הפסיכיאטרי כך שפוקו הגיי נחשב סוטה, וסוטים מקומם בבתי הסוהר או בבתי חולים לחולי נפש.

מחר בערב יתקיים טקס האוסקר והמועמד המוביל לסרט הטוב הוא הג׳וקר. טוד פיליפס מיישר בסרט הזה קו עם הצייטגייסט – רוח התקופה – בה הטוב, הרע והמכוער וגם השפוי והמטורף, נפרמים ונתפרים מחדש. הג׳וקר, רוצח ההמונים הפסיכופט הפך לסמל שמרחף מעל כל המחאות המתרחשות היום בעולם. מודל הזדהות מול ממסד מסואב, נרקיסיסטי ומטורף בעיניהם.

לא פלא אם כך שכמעט כל התפתחות טכנולוגית המאיימת לערער את הממסד הקיים ואת יחסי הכוח הנוכחיים יוצרת הגדרות חדשות של "שיגעון" או במילה הנפוצה יותר - "התמכרות". דור הרשת, התמכרות, נרקסיזם, מה לא אומרים על הנוער ברשתות.ואם יש בעיה אז יש טיפולי ״המרה״ באמצעות הגבלה, ניטור, פיקוח ומישטור. זה היה כך עם פריצתה של הטלוויזיה ומלווה את ימינו אנו מראשית האינטרנט, הפייסבוק, הטלגרם וכלה בכוכב התורן: טיקטוק.

הנורמלי תמיד יגובה ב״הוכחות״ מחקריות אותן מייצר הממסד עצמו ומן הסתם תורמות להישרדותו. אבל בתהליך היסטורי מתמיד ישתנו הכוחות השולטים ואיתם הנתונים וההוכחות המחקריות. בעידן הרשתי טכנולוגי נראה שאנו חיים בעולם פוקויאני בו הלא-נורמלי הוא הנורמלי החדש. תגובות נבחרות: אשר עידן: ״הצבא והמשטרה, לא מפחידים אותי, כי הם זאב בעור של זאב. אותי מפחידים המוסדות המטיבים והפטרוניים כמו תיאטרונים, אוניברסיטאות, בתי משפט, בתי חולים וכו׳ כי הם זאב במסכה של כבש״ מישל פוקו בספרו כוח/ידע משנת 1976

296 views0 comments
bottom of page