top of page


PARAGRAF
  בלוג אירוח על עולם בהשתנות מתמדת

בלוג אירוח בעריכת נעם מנלה

הסוציולופים- מהפכה מתמדת

Updated: May 10, 2020

כתבו: שיר שוורץ, נעם מנלה על לאון טרוצקי והמהפכה המתמדת ובסוף המלצת צפיה בנטפליקס.

כתבו: Shir Boim Shwartz ונעם מנלה

מהפכה מתמדת הוא מושג שהופיע לראשונה בכתבי מרקס ואנגלס אי שם ב-1850. בתחילת המאה ה-20 טרוצקי הוסיף לרעיון המהפכה הפרולטרית ממד בינלאומי. בחיבורו "מהפכה מתמדת" הוא טען שהמעמד המנוון של הבורגנות השלטת לא יכול להתמודד עם הבעיות המעמדיות, כלכליות, דמוקרטיות וחוסר אמון שהוא עצמו יצר ולכן נדרשת מהפכה מתמשכת על-גאוגרפית. זהו תהליך אינסופי של מתח בין המעמד השליט לעם. מתח שהם חשבו ששליטה של הפרולטריון תפתור אבל זה הוכח כאשליה.

המהפכה המתמדת בתצורה הטרוציקיסטית נעצרה. הוקמה חומת ברלין בין הרעיונות הקפיטליסטיים לטרוצקיסטים. טרוצקי עצמו חוסל במצוותו של שנוא נפשו סטלין במקסיקו בשנת 1940 בהיותו בן 69.

כיום אנחנו חיים בעידן של מהפכה מתמדת, רק לא של רעיון על אחד אלא אלפי רעיונות, גרסאות, ערעורים על הקיים, על המדע, על האמת המונחלת, על הדמוקרטיה, על בתי הספר, על מה לא בעצם. השלטון איבד אמון, המעמד השליט מותקף נכון לכתיבת הפוסט ב-32 מדינות כולל באירופה, הרעיונות מתפשטים במהירות מטורפת באמצעות פוסטים, האשטאגים, ממים. מחאות מזינות אחת את השניה. פרפר שעושה בכנפיים בהונג קונג מוריד גשם של מחאות בכל דרום אמריקה. הרשתות החברתיות מקצינות את הקיטוב הפוליטי: העדה הסקוטית והאירית הנשלטת יוצאת כנגד העדה האנגלית ההגמונית. כור ההיתוך של מדינת הלאום המודרנית המלאכותית, מותך על ידי הגלובליזציה הפוסט מודרנית מלמעלה, ועל ידי הסנטימנט העדתי מלמטה (מתוך פוסט של אשר עידן) ולזה נוסיף את המהפכה המגדרית, את זאת של המקופחים, של הצעירים. הרבה כוחות שהדמוקרטיה ומדינת הלאום המדומיינת לא משרתת אותם מפרקים אותה לגורמים או משנים את הסדר הפנימי שלה.

מתי זה יגמר שואלים אותי? אז זהו, שזה לא הולך להיגמר, צריך להתרגל זה העולם. העולם עבר ממצב צבירה מוצק לנוזל. הכל נע, זורם, שוצף.

גם על ארגונים לחיות בתוך ואת המהפיכה המתמדת הזאת. ג׳ף בזוס מדבר על זה שההבנה שכל יום הוא יום חדש, כל יום הוא יום בו העולם משתנה ועלינו לחפש את השינוי, ליצור את השינוי ולהסתגל לשינוי זו ההבנה החשובה ביותר שארגון צריך לסגל לעצמו. זה נכון לכל מי שעוסק בלמידה, ייעוץ, עיצוב והתפתחות ארגונית.

המלצת צפיה בנטפליקס: טרוצקי! סדרה רוסית מדהימה - ראו תמונה.

117 views0 comments
bottom of page