top of page


PARAGRAF
  בלוג אירוח על עולם בהשתנות מתמדת

בלוג אירוח בעריכת נעם מנלה

אסטרטגיה מנצחת? תחשבו שוב



360 מילים

אחת הדרכים המהירות והמרתקות לבחון את האופן בו אנו תופסים באופן אינטואיטיבי מושגים שונים בעולמנו, היא לבחון את התמונות המופיעות במנועי החיפוש בעת הקלדת המושג הרלוונטי. כך, למשל, כאשר נקליד "אסטרטגיה" (Strategy) נגלה כי אחת המטאפורות הויזואליות הבולטות למושג זה הינה משחק שח-מט. המשמעות ברורה: אסטרטגיה נתפסת אצל רבים מאיתנו כקרב הנערך בין שני משתתפים במטרה אחת בלבד – להביס את היריב ולהשיג שליטה בלעדית בטריטוריה הרלוונטית.

מאחורי תפיסה זו עומדת הנחת יסוד מרכזית אשר מלווה את עולם "האסטרטגיה" מיום היווסדו לפני כ- 200 שנים ע"י קרל פון קלאוזביץ – ולפיה אסטרטגיה הינה האופן בו אנו מנהלים מאבק שתכליתו השגת שליטה טריטוריאלית. מאחורי הנחה זו קיימות הנחות נוספות, שהמרכזית בהן הינה כי אנו פעולים במרחב סגור בו מתקיים "משחק סכום אפס" (Zero-Sum Game) שבו הישגיו של צד אחד הינם בהכרח על חשבונו של הצד האחר. המשמעות הפרקטית של תפיסה זו בעולם הארגוני בכלל ובעולם העסקים בפרט הינה ברורה – כדי להצליח עלינו לכבוש את הטריטוריה הנקראת "לקוח" (בעגה השיווקית – "להגדיל את נתח הלקוח"), כאשר הדרך לניצחון מבוססת על "תחבולות" מסוגים שונים.

גישה טריטוריאלית זו, המבוססת כאמור על "מרחב סגור וסופי", עדיין רלוונטית במספר תחומים, אך מאבדת לחלוטין את כוחה בעולם "החדש" בו נוצרים מרחבים חדשים וחסרי גבולות – בהם צמיחה והתפתחות של גורם אחד לעיתים רבות כלל אינה על חשבונו של גרם אחר, ולעיתים אף להיפך: דווקא כניסתם של מספר גורמים במקביל מאפשרת ליצור "שוק חדש" ורחב דיו, אשר ממנו יכולים ליהנות כל השחקנים הפועלים בו. דוגמה לגישה זו נמצאת ברגע זה ממש מול עיניכם: בשונה מהקרבות הקלאסיים בהם מנסה כל אחד מאיתנו למשוך את הקוראים לטריטוריה הבלעדית של הבלוג האישי שלו, מציע לנו "פרגרף" זירה משותפת ומעצימה – ככל שיעלה מספר הכותבים ויתרחב מגוון הנושאים, כך אנו מקווים שיעלה גם מספר הקוראים, המגיבים והמשתפים. שפע דוגמאות נוספות ניתן למצוא כיום בעולם הרפואי, בו נדרש שילוב איכותי של עולמות תוכן רפואיים וטכנולוגיים שונים ומגוונים. התוצאה: יותר ויותר ארגוני בריאות, חברות טכנולוגיה ויזמים אשר מקימים מסגרות משותפות לפיתוח פתרונות חדשניים ופורצי דרך, אשר ספק אם היו אפשריים לו כל אחד מהשותפים היה מתמקד אך ורק בגבולות "לוח השחמט" שלו (מאמר עדכני בנושא Forbes).

חומר למחשבה: רגע לפני הדיון הקלאסי בשאלה "איך ננצח את השוק", כדאי להקדיש כמה דקות לשאלה "איך נפתח אותו"... בהצלחה!

עידן בכור מלווה תהליכי "חדשנות אופרטיבית" ומייסד מיזם Managing By The Book המציע סקירות ממוקדות של ספרי ניהול ומוצרי ידע נוספים.


19 views0 comments
bottom of page